social media

i have my reasons why i´m NOT at facebook or twitter. and if you pin my work on pinterest, please make sure to link it back to me by taking the button on my side: that will bring you to my board with all my art-links. thanks for respecting that.

i consider my blog to be my "artistic diary" - so i can recap what i made and which influences i got (exhibitions etc).

currently i try to publish frequently once in a week (tuesdays mostly)

People with a Google+ account: please leave a direct blog link, otherwise i can´t visit you.



Monday, February 13, 2017

exhibition and diamond variation of fabric weaving

last thursday i spent in munich and went to a small Exhibition in a fabric store (quilt&textilkunst).
4 swiss women Chose the theme of the 4 elements -
all of them made pieces of fire, water, earth and air
and one piece which combines all these elements.
it was nice to be allowed to take photographs
and here are Details of samples i liked very much:
 



 
i took more photos, but often Organza was involved,
so these samples do not turn out well on photos.
 
afterwards i had a break at the Café i visit frequently when i´m in munich:
it is near the viktualienmarkt (and Close to the shop above mentioned).
variations of fresh cruller, mmmmmh....
 
 
~~~~~~~~~~
last week i saw a Diamond-woven paper sample, which gave me the idea to try this with fabric, too.
i had made some woven fabrics with sun prints last summer, but now i thought i might as well do this aslope variation with my Cloth, which actually already had gotten a pattern in Diamond shape by lying on my garden chair. so all i had to do is cut it diagonally and sew the woven stripes together. embroidery might follow...
 
nun also zum muster-mittwoch
(liste aller Teilnehmer hier)
 
letzte Woche hatte ich bei Christine schräg gewebte papierrauten gesehen,
und sofort hat es bei mir im kopf klick gemacht...
ich hatte letzten sommer viel Stoff sonnengeprintet,
und siehe da, sogar welchen in RAUTENmuster:
 
 
das war ganz simpel dadurch entstanden, dass ich den farbgetränkten Stoff einfach auf meinen Gartenstühlen habe trocknen lassen...

 
und einige stücke wurden, in streifen gerissen,
zu stoffquadraten verwoben.
(anschließend frei bestickt)
 
 
das sollte sich doch auch diagonal machen lassen,
so dass rauten entstehen...
material zurechtgelegt (gefärbten baumwollvoilé als unterlage,
ebenfalls im sommer fleckig gefärbte streifen)...
 
 
dann angefangen zu schneiden.
die "Steilheit" der rauten war in diesem fall vorgegeben,
denn es war sinnvoll, sich am vorgegebenen muster zu orientieren.

 
dann nicht mitgedacht und die gefleckten streifen in der gleichen Richtung gelegt
(manchmal frag ich mich...)
aber es ging sich dann nach dem drehen doch noch einigermaßen aus, die ränder werden irgendwann sowieso gesäumt, da lässt sich dann manches noch vertuschen.

 
diese webetechnik hab ich mir bei jude hill abgeschaut,

 
nach deren Methode ich dann auch die gesteckten felder mit dem "unsichtbaren Heftstich" zusammengenäht habe.

 
und dann war ich eigentlich ganz zufrieden.

 
evtl kommt auch hier noch freie Stickerei drauf. wird sich zeigen.

25 comments:

  1. What a wonderful post! The fabric exhibition is amazing, the way they have dyed and stitched the pieces to add texture is stunning! Oh, and the baked goods in the cafe look so delicious - eating cruller is a perfect way to celebrate T Day, I'd love to try one :-). You have created such lovely fabrics and the woven patchwork is beautiful. Thanks for sharing and wishing you a Happy T Day! J :-)

    ReplyDelete
  2. How wonderful that they allowed you to take pictures at the museum. Thank you for sharing. I love the colours of the 'lava' fabric and the stamps on the 'Grenzenlos' piece.
    Your own 'fabrications' are coming on a treat! Will it end up as a quilt?
    It is late at night as I am writing this and I'm drinking a mug of chocolate. Loking at your photos of the cafe and the baked wares... mmmm. I can almost smell them.
    Happy Valentine's T-Day,
    Lisca

    ReplyDelete
  3. Wow! What a great post! Loved the examples from the museum! The cafe looks very welcoming - love all those pastries!! Once again I am just so impressed with your sewing skills! Hugs, Chrisx

    ReplyDelete
  4. You always make some wonderful fabric squares and I think this diamond technique is certainly one of the coolest types of weaving I have seen. I think your day in Munich looks like it was a good one. happy T day. Hugs-erika

    ReplyDelete
  5. I love that you were able to take photos of the fabric exhibition. Looks like a wonderful way to spend the day in Munich. Happy T day!

    ReplyDelete
  6. I always love visiting you because you offer a fabric. What a remarkable exhibition. I understand how organza doesn't photograph well, but what you showed us was simply incredible.

    I would LOVE to have your chair that created the sun prints. That was ingenious and you have fabric that NO ONE else will ever have. I think the diamond pattern came out beautifully, and you did a fantastic job getting it together so beautifully. I'm not sure I would have the patience to weave the fabric the way you did. All the points were perfect, too.

    Have you ever used turmeric to dye fabric? That was my latest adventure and I was so thrilled with how my fabric turned out. Even though yellow isn't my favorite color, I couldn't deny the beauty I got from the mottled colors.

    I would love to join you at Cafe Frifchhut for coffee and a cruller. They definitely look good enough to eat!

    Thanks for sharing your trip to Munich and the fabric exhibition, your sun dyed fabric and woven diamonds, as well as your coffee at Cafe Frifchhut with us for T this Tuesday. I really enjoyed the adventure. Happy Valentine's Day, too.

    ReplyDelete
  7. Tolle Fotos aus dem Museum! Dein sonnengebleichtes Rautenmuster ist faszinierend! Dann die weitere Verarbeitung - das sieht alles sehr kunstvoll aus!
    Happy Valentine's Day and Happy T Day!

    ReplyDelete
  8. Wonderful photos from the fabric exhibition.
    Your own fabrics look fantastic, love the prints you got when drying fabric on the chair.
    Happy T day
    Yvonne x

    ReplyDelete
  9. Einen tollen neuen Stoff hast du hier kreiert mit der Rautenweberei - und alles aus selbstgefärbten Stücken! Darum doppelt schön!
    Besonders klasse ist natürlich die Idee mit dem Gartenstuhl-Sunprint!
    Wunderschön sind auch die Arbeiten aus der Textilausstellung, wobei mir natürlich das Hand-Quilting auffällt, was die Werke so besonders macht. In letzter Zeit sehe ich immer mehr Maschinen-Quilting, klar geht es schneller, aber diese Decken leben einfach nicht.
    Beste Grüße von Ulrike, momentan mit Sonnenenergie

    ReplyDelete
  10. Very interesting post with lots to look at.

    Have a happy T Day

    Love Chrissie xx

    ReplyDelete
  11. Erstens hätte ich jetzt gern auch so eine Schmalznudel und einen Pot Cappuchino oder ähnliches dazu und die Exponate der Ausstellung sind SUPER!!!
    War sicher interessant dort!
    Fabelhaft arbeitest Du mit den Ecoprinted Stoffen...- so clever gefärbt- menno .Es muss sehr meditativ sein diese Stick und Nähkust mit den speziuellen Stoffen, die Du recyclest,
    find ich toll das zu machen!!! Ich hab erst kürzlich ein Video von Jude Hill geguckt - genau das anscheinend, wo sie diesen Langstich zeigt und erklärt .
    Aber ich bin leider so ein nervöser, ungeduldiger Typus - ich fürchte es dauert noch eine Zeit bis ich mich zu sowas durchringe.Die Ergebnisse zu sehen dauert mir einfach zu lang - muss an mir arbeiten!
    Ich hab mir Bügelvlieseline bestellt und hab damit ein paar Papier - Stoff Experimente vor - Deine Geduld mit dem Aufnähen und das noch dazu alles per Hand hab ich einfach nicht..
    wunderschöne Sachen machst Du!
    Ich wünsch DIr einen schönen
    Valentinstag und schön dass Du immer bei der T-Day Runde postest, ich freu mich immer schon auf Deine Sachen Johanna!
    Liebe Grüße
    Susi

    ReplyDelete
  12. Just lovely samples you showed us this T day... LOVE the very first one the most! Happy happy T day!! Hugs! deb

    ReplyDelete
  13. stunning quilt show photos...and love your current woven project! i would stop by that cafe too if I had the chance, what yummy looking baked goods! happy T day!

    ReplyDelete
  14. Toll wie du dein Stoff verarbeitet hast. Sehr interessant finde ich wie du das Rautenmuster hinbekommen hast.... ein Gartenstuhlprint, sehr cool.
    Die Fotos von der Ausstellung sind klasse. Die hätten mir auch gefallen.
    LG Carola

    ReplyDelete
  15. The quilt exhibit looks really interesting. Hard to imagine they are using fabric. A lot of it looks like paper. I love cafes that serve pastries and hot chocolate. The patterns from garden chair are amazing, and good idea to expand on it and make more diamonds.

    ReplyDelete
  16. Fresh crullers - you brought back fond memories of my childhood in Wisconsin. There were very few fresh bakeries. Baked goods were supermarket stuff like Wonder Bread. The REAL bakeries were all German - marvelous crullers and (what we called) long johns - rectangles of fluffy pastry topped with white icing. Yum.

    The fabric art you shared from the expo is awesome. I love the theme - very inspiring.

    How cool - the way your chair created diamonds to inspire you. Art is where you find it and you have the eye to see.

    Happy T Day, Johanna! Hugs, Eileen

    ReplyDelete
  17. Ja, mach das...bestick die Rauten.Denn die oberen Beispiele sind super...

    ReplyDelete
  18. Wow, das sind ja tolle Ideen, Sunprint ist auch unbedingt auf meiner Will-ich-mal-Machen-Liste. Welche Farben nutzt du dafür? Schön, wie sich alle gegenseitig inspirieren, ich freue mich, schicke Musterdank und sonnige Mittwochsgrüße
    Michaela

    ReplyDelete
    Replies
    1. am liebsten nehme ich seidenmalfarben, die sind so schön flüssig. von den Stofffarben geht setacolor gut, die sind aber teurer und ich hatte noch jede menge mindestens 20 jahre alter seidenmalfarben im keller:)

      Delete
  19. Oh, hier auf deinem Blog sind ja tolle Sachen zu entdecken! Deine schräg verwebten Stoffstreifen sind super gelungen und ich bin gespannt, was daraus noch wird.
    Liebe Grüße schickt
    Christine

    ReplyDelete
  20. ich bin ja völlig fasziniert von deinenn stuhlrautenmustern! das ist so gleichmäßig und farblich so toll geworden. sunprint möcht ich auch gern mal ausprobieren. fixierst du das noch??
    deine genähten rautenmuster find ich sehr, sehr schön - besonders auch, weil ich nicht sonderlich gut nähen kann (äh, eigentlich gar nicht, das wurde mir in der schule versaut...). aber ab und zu probier ich auch mal was per hand aus.
    liebe grüße
    mano

    ReplyDelete
  21. liebe mano,
    ich fixiere die sunprints durch bügeln (verwendete farbe ist seidenmalfarbe).

    ReplyDelete
  22. Thanks for the photos of the four textiles. Whenever European textiles come here in an exhibition we find that there is something different about them, something artistic maybe, and we always enjoy seeing them. I especially like the second with the lizard.
    And your own textile experiments and finished pieces, as here, the woven diamonds and squares and the sunprints are something different and interesting too.

    ReplyDelete
  23. Thank you for showing some details from the exhibition. I can see why you liked them.
    Your sun prints and woven diamonds look really good; I think you must have a lot of patience.
    I am so sorry for the loss of your friend, Johanna. It is very hard for those left behind. Thinking of you. Jx

    ReplyDelete
  24. Here is a sample of typical Brazilian fabric:
    https://www.google.com.br/search?newwindow=1&espv=2&biw=1707&bih=797&tbm=isch&sa=1&q=tecidos+brasileiros+exibi%C3%A7%C3%A3o&oq=tecidos+brasileiros+exibi%C3%A7%C3%A3o&gs_l=img.3...18607.22479.0.23090.9.9.0.0.0.0.130.947.4j5.9.0....0...1.1.64.img..0.1.103...0i30k1j0i24k1.Vf2LPDCFlhM#imgrc=whmXDAKv2PGOSM:

    It is interesting to see how culture varies everywhere.Love your post. That four elements exhibition is amazing too. Happy belated T Day!

    ReplyDelete

thank you so much for leaving a comment -
i really appreciate taking your time!

vielen dank, dass du dir zeit für einen kommentar nimmst! ich freue mich sehr darüber